Методична модель пізнавального процесу в контексті технології критичного мислення
- Виклик (демонстрування учнями первинних знань, особистісного досвіду).
- Осмислення (безпосередня робота з інформацією).
- Роздуми (рефлексія).
Прийоми розвитку критичного мислення
Сенкан («п’ятирядок»). Цей вид самостійної роботи спонукає учнів до виокремлення головного змісту з великого обсягу інформації. Дітям пропонується скласти мініатюру з п’яти рядків за певною схемою:
- 1-й — іменник, що відбиває тему;
- 2-й — два прикметники;
- 3-й — дієслова;
- 4-й — фраза, що виражає особисте ставлення до теми;
- 5-й — одне слово — синонім до назви теми.
«Мозковий штурм». розроблений А. Осборном у 1937 р. Прийом допомагає знаходити нові рішення, вчить застосовувати набуті знання на практиці. Доречно використовувати для збирання найбільшої кількості ідей, фактів на підготовчому етапі прийняття рішення, під час роботи в парах, малих групах або фронтальному розгляді всіх ідей щодо теми. Будь-які твердження приймаються й не підлягають критиці. Кожен висловлює власні ідеї. Метою є залучення до роботи всіх учасників.
Читання з позначками. Різновид роботи з підручником. Має на меті привчити учнів до осмисленого читання тексту з аналізом. Перед початком роботи учням пропонується виділяти в тексті інформацію чотирьох видів і позначати відповідними символами:
- знайома інформація, це я знав раніше (+);
- нова інформація (-);
- суперечлива інформація, я так не думав (✓);
- недостатня інформація, про це хотілося б довідатися більше (?).
«Кубування». Необхідно виготовити куб, на гранях якого записані назви основних розумових операцій:
- опишіть це;
- порівняйте це;
- асоціюйте це;
- проаналізуйте це;
- знайдіть застосування цьому;
- аргументи «за» й «проти».
За допомогою цих запитань всебічно характеризуються об’єкти, явища та ін.
«Асоціативний кущ». Прийом використовується на етапі актуалізації або рефлексії. На дошці пишеться головне слово теми, а навколо — всі слова й фрази, що асоціюються з темою, потім між ними встановлюються зв’язки, виділяються аспекти, щодо яких потрібна додаткова інформація.
«Посилена лекція». На початку заняття учням пропонуються проблеми і питання, на яких фокусується увага в першій частині лекції. Це робиться з метою актуалізації раніше отриманих знань з теми (що вони вже знають) і стимуляції постановки питань для вивчення учнями. Учитель читає лекцію не більш ніж 15 — 20 хвилин. Потім учням можна запропонувати скласти питання до матеріалу лекції двох типів: на які вони можуть дати відповідь самостійно та ті, які в ході лекції висвітлені недостатньо. Або в парах виконується вправа, яка допомагає згадати матеріал лекції:
- відповісти на відкриті запитання, що стосуються основних положень;
- написати короткий твір, замітку, що стосується одного з питань лекції;
- обговорити матеріал у групі.
Після цього підбиваються загальні підсумки.
У разі застосування в технології формування критичного мислення урок складається з трьох етапів:
- актуалізації;
- усвідомлення;
- рефлексії.